. Mencari Yang Halal itu tak SuSah...Tapi MungKin beLum Tiba MaSanya...

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Wednesday, May 27, 2009

Mencari Yang Halal itu tak SuSah...Tapi MungKin beLum Tiba MaSanya...

Semalam...semasa menonton tv...saya sempat berbincang dengan seseorang (lalalalal ~)mengenai mencari yang halal untuk hati...." Nak tengok tv..nak amek ayat-ayat berguna...hehhehe" kata saya..

kadang-kadang rezeki itu ada di depan mata kita..tetapi sering kita tak sedar...itu dari segi konteks rezeki...ya..manusia memang ada khilafnya...nikmat yang pelbagai datang setiap hari sering kita lupakan... erm..berbalik kepada topik utama...

Mencari yang Halal..hhehehe.. Kadang-kadang seolah-olah kita telah jumpe yang halal itu...tetapi kita sendiri tidak mahu tergopoh gapah mengenai perkara ini. Ya lah, hal-hal penting seperti ini pastinya memerlukan petunjuk dari Allah s.w.t... 

bayangkan sebuah istana untuk dibina sepanjang hayat, tetapi tanpa petunjuk dan keredhaan Allah di sisinya..alangkah ruginya kita...

Lihatlah, betapa pentingnya kita untuk sentiasa menghubungkan dan mengharapkan kesemua yang berlaku pada diri kita kepada Allah s.w.t... ia bukanlah perkara yang mudah, namun..ia mampu dilakukan... Bukan itu sahaja,malah kita sering risau takut-takut hati kita telah tergelincir dari landasan yang benar... Mencari yang halal,jangan dimuatkan dengan unsur-unsur haram...inilah perkara yang sering bermain di fikiran saya...ya..agak awal untuk memperkatakannya..namun tak salah untuk merancang kehidupan yang lebih sempurna.Sering saya berkata dalam hati ;

" Kalau betul dia orangnya..jangan risau...Allah itu maha pemurah " Walaupun saya sedaya upaya lari dari kemelut ini...kerna terlalu berfikir tentang perkara ini seolah-olah meletakkan saya di dalam satu dunia yang lain...

"Kita mahu yang terbaik..Oleh itu kita kena jadi yang terbaik.."


saya terus bersandarkan dengan kata-kata semangat ini..ia selalu memotivasikan diri saya...malah,kita juga ingin menjadi hamba yang terbaik di kalangan yang terbaik..sering saya melihat rakan-rakan yang begitu khusyuk membaca doa selepas solat fardhu...kekhusyukan mereka dalam berdoa itu menenangkan fikiran saya...ketenangan yang terpancar pada riak wajah mereka itu selalu mengingatkan zaman persekolahan saya. Zaman di mana saya lebih mengenali dan bergantung sepenuhnya kepada Tuhan. Zaman di mana saya belajar untuk menjadi seorang yang lebih sabar. Zaman di mana semua orang saling sayang-menyayangi antara satu sama lain.

Di zaman ini jugalah saya memahami apa itu erti tanggungjawab dalam memimpin. Memang, saya bukanlah pemimpin yang hebat. Bukan mudah apabila kita berada di dalam satu-satu organisasi. Kita mempunyai banyak idea sebelum memasukinya..namun,setelah berada di dalamnya...seolah-olah kita lupa dengan idea-idea kita itu...

Kehidupan di universiti ini cukup berbeza. Kita sendiri perlu dekat denganNya. Kita sendiri perlu memperbanyakkan amalan-amalan sunat. Kita sendiri perlu mencari rakan-rakan yang boleh membawa kita ke akhirat.Alangkah indahnya pada awal semester 1 dulu. Saya bersyukur saya tinggal di blok yang bersebelahan dengan masjid. " senang skit nak solat"..

namun..sekarang...sudahla tinggal satu blok dengan masjid...namun saya masih lagi belum mendidik jiwa saya untuk kembali kuat seperti dulu. Inilah akibatnya apabila berjauhan dengan Tuhan . Sering kali kita lupakan Dia. Sedangkan Dia tak pernah melupakan kita.

Malah, saya lebih banyak memberontak. Pemberontakan jiwa yang kosong ini membuatkan beberapa orang tidak senang dengan saya. APa yang perlu dihairankan, lumrah hidup ada yang suka dan ada yang benci. Cumanya, saya bermohon agar Allah mengampunkan dosa saya dan mereka-mereka yang kurang senang dengan saya diberi kekuatan untuk menegur kesalahan saya...






saya sendiri telah membaca buku ini..dan ternyata isinya cukup menarik dan membangun jiwa saya untuk lebih dekat kembali kepada Al Quran...kadangkala kita sering mahukan sesuatu...tetapi berbeza di hati kita...Kita mahukan kejayaan...tetapi di hati kita sering berfikir tentang cabaran-cabaran...Kita sering memohon untuk memperoleh pasangan yang baik...penyejuk mata dan hati..namun kita sering berfikir mengenai kekurangan kita...

"Kita adalah apa yang kita fikirkan..." Ingatlah perkara ini sampai bila-bila..kerana aura yang ada dalam diri kita akan bertindak balas dengan apa yang kita fikirkan...

1 comments:

ninie. said...

hehe..
yeah.
betol.
sokong.
xnak ckp byk...
kerna...
"kita adalah apa yg kita fikirkan..."

kkdg ape yg kite fikirkan...x mampu tok kite "laksanakan" untuk diri kte....hurmm...

mencari yg halal...i/Allah;)

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design