. Kem BTN Langkawi....

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Thursday, January 29, 2009

Kem BTN Langkawi....

Alhamdulillah, saya baru sahaja tamat mengikuti kursus BTN di Langkawi. Siapa sangka akhirnya saya dapat juga tiba di Pulau Langkawi. Ya iya la...kerna hanya saya seorang sahaja yang masih belum menjejakkan kaki di sana.

Pergi atas tiket wakil KSS, pastinya langsung tidak disangka-sangka persinggahan di Pulau Langkawi ini sebenarnya seperti tidak berada di Pulau Langkawi.Datang ke Langkawi, punya lah jauh..rupa-rupanya ke kem BTN...

Tiba di Jeti Kuala Perlis dalam jam 7.30 pagi..Feri pukui 8 pagi...Perjalanan menggunakan feri memakan masa selama 1 jam...pukui 10...kami tiba di BTN...suasana seram sudah ada...hahaha




Tidak perlulah saya panjangkan coretan ini, maka lebih baik lah saya simpulkan sahaja. Program ini memang benar-benar memberi dan menaikkan semangat nasionalisme dalam diri para peserta. Bermula dengan LDK mencari falsafah sendiri, diikuti lagi dengan banyak LDK lain...semuanya menjurus ke arah semangat cintakan negara. Ketepikan ideologi menyokong sesetengah pihak, tetapi teruskanlah dalam mempertahankan kedaulatan negara.

Dek kehangatan sesi menerangkan falsafah diri itu, saya bingkas menyedarkan mereka semua bahawa pentingnya kita bersatu. Falsafah itu boleh diterangkan nanti dengan pengamalan nilai-nilai hormat menghormati, tetapi yang penting adalah bersatu..

Malah, saya sanggup mengorbankan persatuan ataupun parti demi kesatuan untuk Islam..Islam itu yang utama...bukan mahu mewujudkan semangat perkauman dan keagamaan, tetapi kita harus ingat, dengan pemahaman yang mendalam dalam isu Islam dan Melayu, pastinya negara kita akan lebih harmoni...Program ini banyak mengajar dan menanam semangat cintakan negara dan bagi saya , program ini amat bagus untuk diteruskan.



Cumanya di sini, saya akan tidak berapa setuju dengan pendekatan yang digunakan. Isu menggunakan perkataan Islam dalam mana-mana pertubuhan. Mengikut penceramah atau ustaz itu, tidak boleh. Tetapi, yang hairannya, ianya ditujukan kepada sesetengah pihak sahaja. Bagaimana pula dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) ?? Kenapa isu ini hanya disandarkan kepada mereka yang tidak sehaluan dengan mereka ?

Di sini , sekali lagi ingin saya katakan, bahawa perpaduan itu penting tidak kira parti mana, tidak kira pertubuhan mana, yang penting ialah kerjasama. Hapuskan sahaja semangat kepartian ini, kerna ianya lebih memecahbelahkan masyarakat kita. Kita tidak mahu masyarakat dok tuding jari ja, dan bila di tanya, mereka akan mengatakan " pemimpin kami yang buat dulu..." .Haa, kan sudah susah jika berlaku sedemikian.


Yang penting di sini kita mencari titik kesamaan, bukan perbezaan. Program LDK yang diselitkan juga menarik bagi saya kerna ianya tidaklah terlalu obses. Terima kasih kepada Fasilitator saya...


0 comments:

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design