. ::Blog itu satu jalan untuk menyebarkan dakwah..::

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Friday, May 8, 2009

::Blog itu satu jalan untuk menyebarkan dakwah..::

alhamdulillah, sudah lama sekali saya tidak mengupdate blog asbab minggu peperiksaan. Kita mulakan perbicaraan kita kali ini dengan kegunaan blog. Ramai yang menggunakannya.. tetapi ramai yang tidak memanfaatkannya. Mengapa saya berkata demikian ?


Sesungguhnya ujian-ujian Allah adalah PROSES PENAPISAN, untuk menapis orang yang benar dan yang bohong; orang yang beriman dan Munafik; orang yang sabar dan gopoh.
"..dan agar Allah membersihkan orang-orang yang beriman (dari dosa mereka) dan membinasakan orang-orang yang kafir" (Ali-'Imran:141)

"Allah sekali-kali tidak akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan kamu sekarang ini, sehingga Dia menyisihkan yang buruk(munafik) dengan yang baik (mu'min). Dan Allah sekali-kali tidak akan memperlihatkan kepada kamu hal-hal yang ghaib, akan tetapi Allah memilih siapa yang dikehendakiNya di antara rasul-rasulNya. Kerana itu berimanlah kepada Allah dan rasul-rasulNya; dan jika kamu beriman dan bertakwa, maka bagimu pahala yang besar" (Ali-'Imran:179)


Hati saya terpukul dek post Brother Farhan tentang Tirai Blog Pejuang. memang benar, kita terlalu sibuk mengupdate mengenai kisah hidup kita , tetapi kita lupa untuk menyebarkan dakwah dan mesej-mesej Islam di dalamnya. Seharusnya, perkara ini berjalan serentak; kehidupan dan juga dakwah perjuangan.

Bagi yang rasa-rasanya masih baru dengan dunia blog, tidak salah saya kira jika mengambil artikel atau mana-mana cerpen dari blog atau website untuk dipamerkan di blog anda. Yang penting usaha, bukanlah hasilnya.


Firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 125 yang bermaksud” serulah (manusia) ke jalan tuhanmu dengan berhikmah dan berbahaslah dengan cara yang lebih baik”.



Saya turut merasakan bahawa kaedah blog ini merupakan salah satu cara berhikmah di dalam dunia sekarang ini.Ini kerana kita berbicara dengan tidak terlalu panjang, malah terus fokus kepada tujuan.kerana kita ini masih lagi belum bijak dalam selok belok menyampaikan beberapa perkara seperti ini. Tetapi, jangan sesekali menjadikan ia sebagai satu tembok besar yang memisahkan kita dengan dunia perjuangan sebagai seorang khalifah.

Saya sendiri masih lagi banyak kesilapan, dan saya amat berharap agar zaman kegemilangan di mana hati,masa saya banyak kepada mengabdikan diri kepada Allah akan kembali semula. Siapa Tahu ? kerana Hanya tuhan yang tahu...

1 comments:

Mardhiah said...

insyaAllah ^_^

Islam merangkumi sume aspek kehidupan.
pe y kite lalui atau buat,
mesti ade syariat y kite ikut.

mgkn aktiviti kite same ngn org lain,
tp pemikiran berlainan.

melalui blog la kite leh stori2 pemikiran kite sebalik aktiviti y kite lalui.
:)

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design