. Hargai Orang-Orang Anda...Tanpa Mereka..Siapalah Anda

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Sunday, May 17, 2009

Hargai Orang-Orang Anda...Tanpa Mereka..Siapalah Anda



Tak salah jika perkara yang baik kita peroleh dari mereka .Betul tak ? Ya, memang ada banyak contoh lain. Tetapi, bagi saya, bagi menghadapi Gen-Y, kita harus menukar serba sedikit cara penyampaian kita tetapi diselitkan juga mesej-mesej Islam yang ingin disampaikan.

Post saya kali ini pastinya saya mendapat idea selepas melihat kemenangan Manchester UNited dalam saingan merebut EPL.Saya mempelajari beberapa perkara tentang soal kepimpinan. Ya, perkara seremeh inilah yang sering pemimpin-pemimpin abaikan.




Banyak perkara yang membezakan bola sepak Malaysia dan luar negara.
Pertamanya, saya melihat perkara ini.Kita hendaklah menghargai seseorang yang telah berusaha keras untuk sesuatu kejayaan. Penyokong-penyokong Man U mempunyai lagu sendiri untuk menghargai bakat dan kelincahan C.Ronaldo. Setiap kali bola singgah di

kakinya, semakin kuat sorakan untuknya. Begitu juga semasa beliau mahu mengambil free-kick. Jika dikaitkan dengan kehidupan seharian kita yang kita pelajari, memang itu sudah menjadi tangggungjawab kita untuk saling menghargai jasa dan keringat seseorang.


Perkara yang kedua. Menghargai mereka yang menyokong anda.

Sebaik sahaja Tevez dikeluarkan, penyokong Man U mengejek usaha Sir Alex Fergie yang mengeluarkannya. Namun,Tevez tidak mengecewakan peminat-peminatnya. Lambaian tangannya kepada peminat Man U disambut dengan tepukan yang gemuruh bagi menghargai sumbangannya sepanjang perlawananan. Malah, begitu banyak sepanduk menginginkan Tevez terus kekal bersama Man U.


perkara ketiga. Lafazkan kata-kata penghargaan kepada mereka secara face to face. Sebaik sahaja tamat perlawanan, Sir Alex berjumpa dan memeluk setiap pemain-pemainnya bagi menghargai usaha,keringat dan apa sahaja yang mereka lakukan untuk merangkul kejayaan tersebut.
Bukan sekali sahaja, malah selepas itu Sir Alex terus berjumpa mereka di bilik persalinan untuk terus memberi penghargaan kepada mereka.itulah saya rasa antara punca dan faktor kemenangan mereka.


Umpama Lidi. Kalau satu je, senang la patah. Tapi , kalo banyak, kan susah sedikit. Begitulah juga kita sebenarnya. Ummat Islam itu diibaratkan dalam hadith sebagai satu badan. Sakit di satu bahagian, seluruh badan merasainya. Zaman sekarang kita seolah-olah memandang hina mereka yang selalu mengambil berat tentang kita. Padahal,kita semua adalah bersaudara.Ummat Islam itu bersaudara. Teguhkanlah dan berpeganglah kepada kalimah.Sematkan ia di dalam diri.



Oleh itu, marilah kita bersama-sama berpegang teguh, saling bekerjasama dan banyak lagi yang sama-sama.hehehe

0 comments:

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design