. Hari Guru....

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Saturday, May 16, 2009

Hari Guru....


Ustaz fauzi..2 dari kiri..line paling bawah..

Hari ini..sempena hari guru..jom saya kongsikan serba sedikit..mengenai sorang guru yang boleh dikatakan cukup rapat ngan saya..

Ustaz Fauzi..

Nama diberi Ustaz Mohd Fauzi bin Idris. Asal dari Kedah. Mane tau ? cek tau la...kat umah dia ada bendera Kedah...besaq na..die ajar subjek Pendidikan Agama Islam dari form 4 sampai form 5..

Awal-awal dlu dia ada cakap
Ustaz ni kurang Ajar...
hhaha..mesti pening bile first-first dengar..memang pon..Ustaz kurang ajar..sebab ustaz slalu Busy dengan kerja laen...tapi dia x lupe kitorang...
Result sume gempak2...ustaz Fauzi jugak warden kat skolah..seorang warden yang tegas,.lebih-lebih lagi bila membabitkan hal-hal ketuhanan..kalo ada student yang macam mempersendakan hukum agama..memang silap la..

Ustaz Fauzi jugaklah yang banyak ajar cara untuk bertanding hafazan...patut la dlu kalah taim form 3..sebab baca laju...ustaz cakap " baca dengan tenang..."malam tu berlatih...baru la faham..alhamdulillah, dapat naib johan...ok la..sebab yang johan tu Budak MAAhad..markah 96%..memang hebat la...


Masuk bulan Ogos 2005...Pencalonan untuk BWP ( Badan Wakil Pelajar )..taim tu...rezeki Allah, dapat undian tertinggi..tak sangke pon..lepas tu..kene tentukan..jawatan-jawatan yang penting tu...memang sume pening taim pilih tu..Cikgu-cikgu semua nak letakkan saya sebagai Presiden...begitu juga sebahgian kawan-kawan..sebab dapat undi tinggi..tapi Ustaz yang taim tu jadi Guru Penasihat BWP, letakkan saya kat jawatan Exco Kerohanian...erm..pelik jugak..sebab dalam 14 orang yang menang tu.. ada Zainal..Meer..Ammar..Sumenye memang 'hardcore' la bab-bab agama ni..aku ni ? macam 'ustaz celup' je...tapi Ustaz cakap " Ustaz tau Afdhal je yang boleh buat.." lebih kurang la die cakap gitu..sebab taim tu aku tanye ustaz..lagipun..terima jelah..sebab taim manifesto..memang tak target pun nk pegang jawatan ape-ape...

Malam waktu ustaz nak umumkan sapa Presiden..aku berdiri sebelah Ustaz...n ustaz umumkan Ammar..Ammar menangis taim tu..sebab die tahu beratnye jawatan n amanah tu..aku yang ustaz dah bagi penerangan sebelum ni...g la tenangkan hati die..
team sahsiah

seronok waktu tu...lebih-lebih lagi taim Kem Sahsiah...aku diberi kepercayaan oleh ustaz untuk teman ustaz lame sket..walaupun taim tu..tesis aku x siap-siap lagi..Kat Kem tu..ustaz ajar banyak benda..best...sampai ....erm..x tau nk cakap camne..


Ustaz selalu kecewa bila tengok student tak hargai masa kat surau..buat bising kat surau...Ustaz kata dorang ni x hormat Rumah Allah...memang...taim kat skolah..semangat batch tu kuat sangat...so..kalo ustaz x g tu..ase cm len sket la..

Ustaz jugak boleh tahan la cool die..sebab ape ? sebab ustaz yang slalu jadi penghibur...walaupun dalam keadaan ustaz kecewa..ustaz selalu buat cite-cite lawak kat semue Guru...

Gagasan idea ustaz memang menarik...semua benda boleh jadi happy...perancangannya untuk menghidupkan surau dan jemaah islam di MRSm cukup membanggakan...Dulu mungkin saya tak faham..tetapi skarang saya faham mengapa ustaz cakap Exco Dakwah itu lagi tinggi dari jawatan PResiden...

Pembentukan kumpulan usrah, penganjuran majlis tadarus Al Quran untuk mencari pelapis dalam pertandingan hafazan,berzanji,tadarus al quran, tulisan khat dan kuiz telah banyak memberi impak kepada dunia MRSM ketika itu...

Sebab tu..saya selalu datang ke MRSM..nak ziarah ustaz...nak tolong junior-junior..untuk terus sambung legasi yang kami telah belajar dari ustaz..untuk pastikan misi ustaz tercapai..misi untuk mendaulatkan syiar Islam di MRSM Muar..ada yang kata..Utamakan dakwah di kampus..tapi bagi saya..ya,memang benar..tapi apalah salahnya jika saya turun ke peringkat lebih bawah lagi..sebab saya peroleh ketenangan di sana..saya peroleh semangat saya di sana...jangan sesekali memperlekehkan kenapa saya turun ke sana...Saya tidak mahu junior-junior saya melakukan kesilapan yang sama..jika itu bukan namanya dakwah..maka perbetulkanlah saya...bukan mengetepikan saya...

0 comments:

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design