. La Tahzan....Mereka tidak Faham...

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Saturday, June 27, 2009

La Tahzan....Mereka tidak Faham...


Bersabarlah...Mereka tidak faham. Itulah sahaja yang dapat saya ungkapkan bagi menguatkan keyakinan ini. ada hikmah di sebalik semua yang berlaku ini. " Bukan tugas pelajar untuk mengimarahkan masjid. Tetapi pihak masjid lah yang perlu mencari idea baru bagi menarik minat pelajar untuk ke sana." mungkin ada hikmahnya di sebalik kata-kata ini. Tetapi, siapakah yang akan memakmurkan masjid kalau bukan mahasiswa mahasiswi sekalian. Siapa yang harus dipertanggungjawabkan untuk mengimarahkan masjid jika bukan mahasiswa/i sekalian ? Staf hanyalah berapa sahaja yang masih tinggal berdekatan di masjid.

Keadaan masjid sekarang bukan seperti dulu. Jika dulu, rumah staf di tepi masjid itu pastinya akan menjadikan masjid sebagai tempat beribadah utama sepanjang bulan ramadhan.

Adakah kita mengharapkan golongan siswi sahaja yang perlu diberi tugasan ini ? Ke manakah letaknya jiwa-jiwa muda pemberani yang berani menentang soal kenaikan harga sewaan kolej, tetapi soal mengimarahkan masjid di tolak tepi.

Di saat terlintasnya pemikiran seperti ini, harus diingatkan agar kita harus kembali mengingati Allah. Astaghfirullah.

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3



Inilah yang dapat kita lihatkan berlakunya pemisahan unsur spiritual dalam memacu kejayaan mahasiswa/i kini. Rasa kurang selesa,tidak selamat, dan akan dirobohkan memang diakui,tetapi adakah disebabkan perkara tersebut maka kita menolak unsur spiritual dalam menjadi aspek penting dalam membentuk sahsiah diri.

Apakah hanya di dalam Minggu Pertama setibanya di IPT kita mengenal surau, masjid? Ilmu itu dituntut dari buaian hingga liang lahad.

Disaat kecewa ini, Allah masih lagi sayangkan hamba-hambaNya. Allah telah memacu hati yang sedih dan kecewa ini dengan memberi ilham untuk membaca blog orang lain. Alhamdulillah, post terbaru dari Bella banyak membantu.

Serba sedikit dapat menguatkan diri ini. mereka tidak faham apa itu ertinya memakmurkan masjid. Mereka tidak faham mengapa pentingnya kita mengimarahkan masjid. Mereka tidak merasakan bahawa salah satu faktor mengapa Israel laknatullah terus berani menentang Palestin ialah kerana saf semasa solat subuh di sana dan di mana-mana jua masih lagi tidak penuh.


Ya Allah, semoga hati ini terus sabar dan tabah menghadapi dugaan ini..........

1 comments:

::Nurul:: said...

Sabarlah...moga doamu d'mkbulkan..
DIA tau ape yg kt cba lakukn...
walaupun payah..truskan usaha...
moga jln itu d'permudahkan...

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design