. Kenape jadi begitu...

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Tuesday, June 16, 2009

Kenape jadi begitu...


Bismillah...semalam saya sempat bersembang bersama-sama seorang teman yang kini berada dalam situasi yang boleh disifatkan sebagai keadaan yang menyebabkan emosi yang tidak dapat dikawal lagi. Kesedihan,lemah semangat sudah mencapai tahap yang maksimum dalam sekelip mata...InsyaAllah..saya akan ccuba untuk membantunya..


Baiklah...Apabila berlakunya sesuatu kecelakaan,apabila sesetengah perkara tidak memihak kepada kita, apabila kita merasakan bahawa kita sudah melakukan yang terbaik dalam hidup kita, apabila kita sudah semakin yakin bahawa pertolongan kita kepada orang lain akan membuahkan perhubungan yang erat namun ia berlaku sebaliknya...apakah yang kita akan rasa ?

kecewa.rasa tak dihargai.tak disayangi.Lemah semangat.Tidak mahu mencuba lagi.

Sedarkah anda bahawa itulah bisikan syaitan yang tidak mahu anda berterusan melakukan perkara-perkara baik. Iblis dan syaitan akan sentiasa berusaha agar mereka berjaya membawa seramai yang mungkin ke lembah neraka.Di kala saat inilah,saat yang mudah bagi mereka mencucuk jarum bisanya untuk mengheret anak-anak adam bersama-samanyaIngatlah, bahawa Iblis dan syaitan amat patuh pada janjinya pada Allah untuk menyesatkan manusia.

Tidak dinafikan, saya sendiri kadang kala lemah apabila situasi-situasi di atas berlaku. kerana kita semua manusia. Dalam menghadapi keadaan seperti ini, perbanyakkanlah muhasabah ke dalam diri kita. perbanyakkan mengingati Allah.

Ingatlah janji Allah,," barangsiapa mengingati Allah, hati akan menjadi tenang." ini sudah pun termaktub di dalam kitab kita. Tetapi..kita tidak menyedari..tidak menyelidikinya.

Semua orang tidak sayang kita ? kita sendiri tidak tahu samada seseorang itu sayang pada kita atau tidak. Mungkin si fulan mengambil berat tentang kita tetapi sekadar kawan,kita yang menjangkakan bahawa si fulan menyayangi kita. Kita sering katakan orang yang selalu memarahi kita, selalu menengking kita, selalu memaki hamun kita...dia membenci kita.

Siapakah kita yang tahu tahap ukuran itu ? Kasih sayang itu adalah subjektif. kita juga sering katakan bahawa Allah itu tak adil,sedangkan Allah amat menyayangi hamba-hambaNya.

jadi..bagaimanakah caranya apabila berhadapan dengan situasi ini ?

1. Ingatlah,,bahawa kasih Allah itu tiada tepinya.Rebutlah kasihnya dan sayangNya..jangan terlalu risaukan tentang kasih sayang manusia..

2. Setiap amal kita ada nilainya. Lihatlah kembali ke dalam diri.Mengapa kita tolong dia ? sebab apa ? niatkan lah untuk perkara-perkara yang baik. Maka, Allah akan ada bersama-sama kita sepanjang kita menjalankan amalan itu.

3. Apalah gunanya hidup jika tidak diuji oleh Allah ? Ingatlah..Allah itu Maha Adil..Allah akan memberikan ujian kepada kita memang sekadar kemampuan kita. Allah yakin dengan anda. Anda tidak yakin ke ?

4. Bersyukurlah kerana anda masih lagi duji. tandanya Allah masih mengambil berat terhadap anda. Cuba ( nauzubillah ) anda buat semua benda..tiada yang tegur..kan lagi susah...


5. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Carilah hikmah itu. Carilah dengan mata hati......

0 comments:

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design