. Penguasaan oleh Mereka-Mereka

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Sunday, March 7, 2010

Penguasaan oleh Mereka-Mereka

Tinggal lagi lebih kurang 6 minggu sahaja lagi saya akan berada di bumi bertuah UTM ini. Namun, pengkajian saya dan melalui pemerhatian saya menampakkan sesuatu yang agak membimbangkan untuk masa depan sebuah organisasi yang saya menjadi ahlinya sejak dari tahun 1. Dari pengamatan saya, sejak saya berada di dalam sehinggalah saya berada di luar, nampaknya keadaan itu makin jelas ketara. Terdapat satu sifat di mana berlakunya salah 'mengutamakan' dalam beberapa perkara. Kita lebih seronok menjadi penggerak kepada perancangan mereka sedangkan perancangan kita,entah apa jadinya. Kita begitu seronok menyertai sesuatu aktiviti itu, sedangkan kita tak menggerakkan dan tidak menjalankan amanah yang terpalit di bahu kita sejak sekian lama. Kita cukup hebat dalam memberikan 1001 alasan kepada apa yang kita rancang, tetapi kita begitu patuh kepada arahan yang lain. Jelas, keadaan ini begitu mengecewakan dan seperti tidak ada penawarnya. Apabila masing-masing terus cuba untuk memekakkan telinga. Entah, kebimbangan saya ini ada asasnya.Di tambah lagi adanya golongan yang besar kepala yang sering tidak duduk bersama rakyat jelata, yang sering memberi alasan tak henti-henti, yang saya kira masih lagi belum menjumpai 'jalan ke masjid' sejak setahun yang lepas.

Menjadi pemimpin itu perlu dekat hatinya dengan Allah.Saya juga berpesan pada diri saya ini, bahawa kadang kala saya sendiri hanyut. Namun, kita seharusnya berusaha untuk mencuba untuk mencapai cinta dan keredhaan dari Allah itu.

Perancangan tanpa pergerakan @ movement itu hanyalah sia-sia. Kita mempunyai idea-idea yang bernas,tetapi kita malas untuk mengusahakannya.

cukuplah sekadar ini coretan hari ini. Jika kita terus mengabaikan perkara ini, maka saya kira perjuangan yang selama ini diteruskan dari turun temurun akan lenyap begitu sahaja




1 comments:

monyetmiau said...

dah xtau nak buat mcm mana lagi....buntu..
rase macam yg dapat dulu mcm sia2 saja bagi kat dorg..xde apa pun yg masuk kat dorg...apa lagi yg patut buat???semuanya dah buat..tapi..ntah la :(

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design