. MaRI uLANGkaji I.Islam....

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Monday, July 13, 2009

MaRI uLANGkaji I.Islam....

Pada zaman jahiliah,Perkahwinan itu ada 11 jenis...

1. Kontrak - Melalui orang tua.Kalau suka, terus bayar Mahar.Sah sebab adanya kontrak(akad)
2.Al istibda' - isteri bagi kat laki lain utk dapatkan anak yang baik.
3.Mut'ah - ada tempoh tertentu.tamat tempoh,laki tu bagi imbuhan kat isteri
4.Tabadul al zawjat - tukar isteri dengan orang lain suka sama suka
5.Kahwin Beli - laki bayar utk dapatkan perempuan.biasanya dalam kabilah yang berbeza

6.Al daizan - isteri itu adalah waris dari si suami yang dah meninggal
7.al Maqt - adik bradik laki kawin dengan mak sendiri selepas ayah meninggal
8. Kohabitasi percubaan - try dulu.Kalo ok, baru kawin.
9.Gundik
10. Mukhadanah - 1perempuan 10 lelaki.
11.Pelacuran


cukup la tu..sikit2 je...renungkan..betapa indahnya islam yang datang...

0 comments:

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design