. Kita yang salah.....

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Friday, April 17, 2009

Kita yang salah.....

Mari sama-sama kita fikirkan jap bende ni...

knapa lah kita suka study sampai lewat malam??
Sedangkan sebenarnya masa yang paling elok untuk stadi n peratusan untuk ingat ialah di waktu awal pagi.
Susah nak bangun ? hanya alasan kita semata-mata. Memang la susah..tapi sebenarnya bolehkan ?
Pada suatu malam, Rasulullah s.a.w pergi menuju rumah Ali dan Fatimah. Nabi hendak membangunkan mereka berdua untuk melakukan solat malam.
Rasulullah bersabda..


" sudahkah kamu beruda melakukan solat ?" Ali menjawab " Jiwa kami berada dalam genggaman Allah. Jika Allah berkehendak maka Allah membangunkan kami dan kami pasti bangun. " Kemudian Nabi meninggalkan mereka berdua.Ali berkata:" saya melihat Nabi pulang dengan menepukkan tangannya ke sepupunya seraya berkata " Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah." (QS. Al kahfi-54) (HR Al-Bukhari).

kita sering cakap dah kunci jam semua...tetapi tetap bangun lambat. Mungkin kita terpaksa mengubah cara kehidupan seharian kita di sebelah pagi. Jika dulu kita terlalu aktif beriadah, maka kurangkan sedikit bagi mengelakkan berasa letih. Jika dulu kita banyak makan maka sekarang kita kurangkan.

Ingatlah, rahsia di waktu malam itu banyak faedahnya. Sebaik bangun, mulakanlah dengan membaca doa bangun tidur, berwudhuk, dan menunaikan solat tahajud. Kemudian, boleh ditambah dengan solat sunat lain seperti solat sunat taubat, hajat dan sebagainya.....

5 comments:

ninie. said...

salam....
ehemm!!b4 tu...en press sila rujuk perenggan yg kedua..yeaaa..mungkin en press karang di waktu mlm..."beruda"..sila tukarkan kepada "berdua"...

::Nurul:: said...

ehmmmda ngantuk sangat la tu...

|| iekabean || said...

Jika dulu kita banyak makan maka sekarang kita kurangkan ini yang aku cuba buat then tetiba macam jem terus! aduishhh

Cik DiLa DeE.. said...

yeyeye...
pres pun kenal g sek gak rasenya...
hehhehe...
jgn asyik nak taip mlm jer...
pastu jdkan itu sebagai alasan nak cover..
hehehehhe...

cokelat hijau said...

pres ke?
cewah!
sahabat ak sentesa maju~ ;p

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design