. Teruskan Melangkah Wahai pejuang..

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Monday, February 15, 2010

Teruskan Melangkah Wahai pejuang..

"macam mana keadaan sekarang ?" itulah antara soalan yang ditanyakan kepada mereka. Dari riak wajah mereka,terpancar wajah kemurungan dan rasa lemah semangat." Diorang ni emosional sket".Nampaknya masalah yang disangkakan rupa-rupanya lebih besar. Mereka ternyata sudah mula lemah semangat dan hilang perasaan ambil peduli kepada organisasi.Sebelum ini sudah 2 kali berita seumpama ini diadukan. Mungkin pada sesi lalu,apa-apa masalah sayalah tempat mereka menceritakan. Tetapi kini mereka sudah saya biarkan bertatih dalam dunia tersebut. Mereka hilang tempat menceritakan masalah mereka. Sebaliknya para penggerak baru mempunyai tempat bergantung yang paling teguh, sehingga menyebabkan apa sahaja teguran,nasihat dan perkara berbangkit menjadi back fire kepada mereka.



Acapkali juga saya mendengar mereka ingin melepaskan diri dari belenggu masalah ini dengan cara melepaskan jawatan tersebut. Mana tidaknya, segala apa yang disuarakan akan dijadikan sebagai aduan kepada si tempat bergantung itu.


Sabar.Allah sedang menguji kamu


Kini saya sudah faham mengapa mereka begitu sedih dan tertekan. Namun,saya sebagai orang luar hanya mampu melihat,berdoa dan memberi serba sedikit pertolongan,namun idea dan cadangan saya itu perlulah dibawa kepada peringkat perbincangan di dalam organisasi tersebut.

Para penggerak baru ini adalah generasi Y. Generasi Milenium. Mereka sudah dapat segala yang mereka inginkan. Maka,pendekatan untuk mengatasi masalah ini ialah dengan melebihkan perkongsian dari hati ke hati. Berjumpalah dengan mereka,tetapi biarlah perjumpaan itu dihadiri seorang dua sahaja.Ini sekaligus dapat membuatkan mereka lebih bersifat terbuka.

Diorang Tak Buat Kerja, Kita yang Kena

Saya juga menghadapi situasi ini. Tetapi apa yang saya lakukan ialah,setiap kali kerja tersebut diberi, berikan time frame kepada mereka. Dalam tempoh seminggu,apa yang kena buat,apa yang kena siap dan sebagainya. Bukan sahaja untuk para penggerak baru,tetapi juga harus digunakan teknik ini kepada penggerak lama tetapi yang banyak songehnya.


Hidupkan kembali Surat Merah

Surat Istimewa yang sebab diaplikasikan pada penghujung sesi lalu sebenarnya merapatkan lagi ukhuwah antara kita. Bagi yang menghargainya, ia akan rasa bahagia. Tetapi bagi yang hanya anggap itu adalah sebuah perkara remeh, maka dia sudah tersilap. Kadang-kadang saya melihat sampul seseorang itu penuh,mungkin tidak diambilnya sejak pertama kali dimulakan.

Akhlak kita sebagai tauladan

Sebagai orang orang yang penting, pastinya perilaku kita menjadi bahan tontonan umum dan dijadikan sebagai bahan rujukan untuk mereka yang baru. Oleh itu,jagalah diri anda sebaik mungkin. Tutuplah pintu-pintu keaiban anda dari dilihat oleh orang. Cara kerja kita biarlah tip top. Bukan bertangguh.

"kalau takut pada risiko,Usah bercerita tentang perjuangan"











































































































0 comments:

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design