. Debat Perdana Piala TNC HEMA UTM Skudai 2010

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Saturday, July 31, 2010

Debat Perdana Piala TNC HEMA UTM Skudai 2010

Alhamdulillah, sekali lagi saya diberi peluang untuk menyertai pertandingan debat ini. Sudah 2 tahun tak menyertainya, dan kali pertama dan terakhir sebelum ini ialah ketika tahun 1 Diploma, mewakili Pasukan Aero Junior. Selama seminggu ini..otak saya telahpun dikerah seolah-olah berfikir seperti seorang menteri. Dengan tajuk-tajuk yang menarik dan begitu "membebankan", tetapi dengan berkat usaha dan sokongan dari rakan-rakan dari proksi yang sama, serta dari "senior-senior" dengan izin telah banyak membantu melancarkan lagi perjalanan saya di dalam arena perdebatan ini.

Banyak perkara yang telah saya pelajari sepanjang mengikuti pertandingan ini. Mana tidaknya,langsung tidak mempunyai ilmu dalam dunia debat.Seperti bidan terjun juga lah.



Banyak juga ilmu baru terutama sekali dari aspek fakta-fakta yang boleh saya katakan kebanyakan dari kita sendiri tidak tahu. Malah, saya juga dapat merasakan betapa sukarnya menjadi pendebat yang hebat kerana memerlukan daya penyelesaian masalah yang tinggi. Dunia perdebatan dengan sama dengan dunia post mortem dengan izin. Dunia perdebatan memerlukan penyelesaian kritis dan pantas. Malah teknik mengolah isi dan konsep yang disampaikan.

Namun,memandang saya sendiri tidak terlalu mensasarkan ke peringkat yang lebih tinggi, kerana bagi saya, Kemenangan itu bermula dari dalam fikiran. dan saya sendiri bersaing dengan diri saya sendiri, bukan dengan yang lain. Malah, melihat dari gaya-gaya mereka,membuatkan saya sekurang-kurangnya berasa bangga kerana di sebalik isu mahasiswa lesu dan sebagainya, masih ada lagi yang mampu bergiat aktif dalam dunia perdebatan ini.

Ternyata, saya semakin seronok dengan kehidupan di Skudai.Cuma saya mohon diberi kekuatan kepada Allah untuk dapat menyeimbangkan antara penglibatan saya dalam pelbagai program dengan akademik. Mohon juga para pembaca meng-amin-kan juga ya =)

Saya juga dapat merasakan kepeningan yang mencapai tahap maksimum.Bayangkan,kita yang berdebat di peringkat dalaman UTM pun dah pening, apa lagi para wakil-wakil rakyat di parlimen ? itulah yang sering saya ungkapkan, kita mudah berkata dan bercakap apabila tak memegang apa-apa jawatan di dalam organisasi,namun apabila kita sendiri berada di dalam,barulah kita tahu betapa sukarnya memegang tampuk pemerintahan itu. =)
ni lah antara kumpulan yang best tgk debat diorang.hehehe.Kumpulan-kumpulan Kuda.



0 comments:

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design