. belajar untuk bersabar...kerna tangan kita sudah diikat

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Wednesday, April 28, 2010

belajar untuk bersabar...kerna tangan kita sudah diikat

Mereka dapat semula !! Pelik, hairan. bagaimana perkara ini boleh berlaku. Seolah-olah ada sahaja tangan-tangan yang 'tidak faham' telah mengganggu perkara tersebut. Timbul perasaan tidak senang dalam hati. Tapi, saya menguatkan diri untuk bersabar.Saya menolak kerana memikirkan satu perkara atau contoh ikutan yang tidak baik untuk yang baru. Pemilihan biarlah berdasarkan keimanan,ketaqwaan. ya, kita tidak tahu apa yang ada di dalamnya. tetapi ingat, perbuatan atau akhlak kita mencerminkan tahap keimanan kita. Kita sendiri tidak tahu tahap iman kita, tapi jika kita melihat mereka boleh membawa kemudaratan kepada ramai orang, maka seelok-eloknya dijauhkan.





namun, saya juga tidak lupa, kita akan ditanya apa yang kita telah buat, kita tak ditanya hasilnya. Maka, saya berharap agar usaha saya sebelum ini diterima Allah. Saya hanya mampu berdoa semoga mereka kuat menghadapinya kerana saya yakin, bahawa fenomena gelombang 'kehancuran' itu akan kembali semula.

ingatlah peribahasa cina ini,

"organisasi itu seperti seekor ikan. jika kepalanya sudah rosak, maka tidak lakulah ikan itu."

yang menjadi isi kepada kepalanya,ialah pemegang-pemegang amanah.yang telah membuat akujanji dengan Allah dan pimpinan lain.kalau ada kepincangan, dan kepincangan itu terzahir dengan ketara melalui cara hidupnya, maka seelok-eloknya pandangan insan sedemikian dikaji sedalam-dalamnya. Bimbang ideanya dipengaruhi belitan syaitan dan nafsu.bimbang ideanya tidak mesra-Islam.

Walau apapun, keputusan telah dibuat.Selagi kita boleh mengubah,ubahlah ke arah kebaikan.Tangan dan kaki sudah diikat, tetapi mulut dan akal akan terus bersuara. Saya bersuara bukan untuk nama, bukan untuk menyibuk, tetapi bimbangkan perkara-perkara yang bakal berlaku..............



0 comments:

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design