. Senario Berpersatuan

MUtiara Kata

Saya Melewati Jalan ini Hanya Sekali,maka apabila saya berpeluang menggembirakan hati orang sekeliling saya,biarlah saya melakukannya sekarang.Jangan biarkan saya menunda apa yang sepatutnya saya lakukan, juga jangan biarkan saya mengabaikannya, mungkin saya tidak melewati jalan itu lagi ::





"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya." - Hadith riwayat Muslim

Wednesday, October 21, 2009

Senario Berpersatuan

Berpersatuan??mungkin ada di kalangan anda yang pernah menyertainya atau sedang menyertainya..kadang-kadang ada manusia yang serta ingin mencari pengaruh, ada pula yang gilakan kuasa, ada pula yang suka-suka??hmm, macam-macam jenis manusia yang ada..
masing-masing ada niat tersendiri..

berpersatuan mestilah ada organisasi,ketua,timbalan ketua dll..dan bagi persatuan yang berstatus tinggi pula mestilah ada Majlis Tertinggi dan yang islamik pula ada Majlis Syura sebagai contoh bagi menentukan dasar persatuan..

manusia kadang2 tidak dapat lari dari tabiat semula jadinya..sifat hasad,ego,angkuh,tamak dan mudah bersangka buruk contohnya selalu ada dalam diri mereka dan penyakit ini juga yang cuba dihindari oleh golongan mukmin..ada pula yang ikhlas berdakwah melalui persatuan tetapi amat jahil ilmu agamanya..mari kita fikir,bagaimana jika golongan2 manusia ini menyertai persatuan anda??dan ia juga yang menentukan dasar utama persatuan anda??

pengalaman menyertai berbagai persatuan kadang2 mematangkan diri kita. dari situ kita boleh menilai,melihat dan merenung perilaku2 manusia dan mengambil iktibar agar terhindar dari perlakuan mereka itu..dengan pengalaman itu,ia boleh mendatangkan sifat mengalah selagi mana tidak berseberangan dengan prinsip,mudah bertolak ansur dan pemaaf..





ya,kadang2 berpersatuan ini akan menyebabkan anda berkecil hati dan kecewa.mungkin kerana pendapat anda ditolak oleh majoriti ahli dan mungkin juga anda terasa hati dipinggirkan oleh ahli lain. Tetapi inilah hakikat berpersatuan,kesabaran,toleransi dan memberi maaf itu amat penting bagi mengekalkan kedudukan anda dalam persatuan itu..Yakinlah,jika pendapat anda benar dan majoriti salah,kebenaran pasti datang..
Pengalaman pendapat ditolak itu adalah lumrah biasa..mungkin hari ini mereka menolak kebenaran itu atas alasan yang tertentu,tetapi janganlah bersedih kerana tak mustahil suatu hari nanti pendapat yang anda rasa benar itu akan diterima semula..

sekian,perkongsian setakat ini..

1 comments:

UMMU HAFSIN said...

hm..yg xbestnye bile org 2 x syura pon,tp trus buat kputusan sndri n x inform ajk2 yg lain mnyebabkn prgrm jd kelam kabut kn?

lps 2 bila bg teguran suruh syura dlu sblm buat kputusan,katanya pmpuan xleh ada dlm syura sbb dlm syura sbnrnye yg bleh ada hnya lelaki,pmpuan ni emo,xboleh trlibat dlm syura.kputusan trletak di tgn llki shj.btol ke? sgt trkilan la jugak bila ckp elok2 trkena smpai mcm 2 skali.check punyr check,rupeye apa yg ditegakkan 2 hnyala syura utk buat kputusan yg bsar cthnya melibatkn pentadbiran negara.dlm prsatuan mmg xde mslh pmpuan trlibat dgn syura. itulah apa yg dijwb oleh Ustaz Fathi semasa sy mnanyakn ttg syura.

sy brsetuju jugakla apa yg dikatakn oleh saudara aliffafdhol,kne ade byk ilmu lbih2 lg bile memimpin prsatuan yg nak gerakkn islam. kalau kta sndiri xtahu n xfhm islam dgn sebetul2nya,mcm mana nk terangkn islam dekat org lain?kan?kan???

lg 1 bnde yg prlu ditekankn dlm brpersatuan ialah mnurunkan ego masing2.prsatuan 2 akn dilihat spt brpecah belah dn brmasalah hnya sbb pmimpin2 dy xnk merendahkn ego.ni la hakikatnya.

ada shbt sy jgk mngatakn yg ego ini brkait scr lgsung dgn iman.klau iman kta tggi,cmne tggi pon ego org 2,dy bleh trunkn ego dy semata2 utk islam.cth yg plg baik skali adlh Nabi Muhammad saw. cuba kta bygkn kalau nabi kta ni egonya tggi,msti bginda xkn teruskn dakwah kpd org2 arab jahiliyyah.yela,kne baling taik mase nk solat,kene baling batu dn sbgnya.tp Nabi still brsabar n mneruskn dakwah bginda,baginda lyn mad'u dgn baik...dn Nabi maafkn bila diorg dh sedar n mntk maaf dgn Nabi.dr keperibadian n akhlak Nabi ni la yg mmbuatkn rmai org trtarik dgn islam,nk masuk islam.

jd,nmpkkn strategi dkwah Nabi Muhammad saw?? bkn senang nk smpaikn islam,trlalu byk pngorbanan yg prlu kta buat.

dh mcm tazkirah plak kt komen ni.adela sikit luahan perasaan yg trpendam nih..hehe mntk maapla ye en.afdhal,sbb mnggunakn ruangan ini utk buat tnjuk perasaan a.k.a demonstrasi..

REFORMASIIII!!!! =p

Post a Comment

 

Pengikut

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design